Praktisk information

För information om GDPR och integritetspolicy, vänligen scrolla ned på sidan.

 

Vad ingår i priset?

- Alla förekommande transporter (buss, tåg, flyg, båt, broavgifter och vägskatter).

- Logi (hotellrum/hytt) inkl. frukost. I dubbelrum kan det förekomma Grand Lit med en säng på 140/160/180 cm. Separata sängar kan önskas men vi kan ej bekräfta det. Hotellrummen har toalett och dusch eller bad.

- Helpension på resor i Norden och halvpension på resor till övriga Europa.

Luncherna består av varmrätt/buffé eller smörgåsbord, måltidsdryck samt kaffe. Även lunchpaket kan förekomma, vilket anges i texten. Middagarna består av två eller tre rätter med kaffe (Kaffe ingår ej på utom-Nordiska resor) och serveras vid sittande bord eller som buffé.

- Entréer, biljetter och nämnda lokala guider.

- Reseledare.

Vid avvikelse från ovanstående anges detta i resebeskrivningen.

 

Vid boende i enkelrum tillkommer enkelrumstillägg vilket ses som ett tillägg för att ensam få disponera ett rum, en kostnad som hotellen tar ut. Enkelrumstillägg tillkommer även när en tilltänkt rumskamrat avbokar kort tid före en avresa.

 

På- och avstigningsplatser

På avresedagen startar resan från de i programmet angivna orter och tider, förseningar kan dock förekomma.

I resans program anges ungefärlig tid för hemkomst till Stockholm. Avstigningsplatser är även Södertälje och Uppsala om dessa har angivits som påstigningsplatser.

I Stockholm är på- och avstigningsplats Resebyrån på Odengatan 96.

I Södertälje är på- och avstigningsplats pendeltågsstation Södertälje Centrum

I Uppsala är på- och avstigningsplats Hjalmar Brantings gata vid Willys butik.

 

Bussplacering

Bokning av bussplats är kostnadsfri.

Varje resenär får ett resebevis med bestämd sittplats. I bussarna är det vanligen 13 bänkrader. På chaufförsidan betecknar A fönsterplats och B mittgångsplats. På reseledarsidan betecknar C mittgångsplats och D fönsterplats. Vänligen observera att avvikelser kan förekomma beroende på bussmodell.

Bussarna är moderna helturistbussar med säkerhetsbälten, toalett och luftkonditionering (undantag kan förekomma i utlandet). Förutom de angivna stoppen som anges i resans beskrivning stannar vi för möjlighet till kaffe och toalettbesök, etc. med jämna mellanrum.

 

Vid bokning av resa senare än 45 dagar före avresa anses bokningen som bindande och skall betalas så snart som möjligt.

 

Anmälningsavgiften är 1 500:- för de flesta flerdagsresor. Ingen anmälningsavgift på dagsturer.

Avgiften skall vara oss tillhanda inom 10 dagar efter bokning och slutlikvid senast 45 dagar före avresa.

Om antalet anmälda resenärer är färre än 25 till en resa, kan den komma att ställas in. Eventuellt inställd resa meddelas senast 30 dagar innan tänkt avresa (undantagna är dagsturer som kan ställas in fram till 14 dagar före avresa).

Våra flygresenärer meddelas i resebrev innan avresan om gällande flygtider, då dessa kan komma att ändras av flygbolaget efter programmets tryckning.


Den som har gångsvårigheter, behov av särskild kost eller liknande måste meddela detta vid bokningstillfället.

Du ansvarar själv för att transportera ditt bagage och för att kunna följa med i övriga gruppens tempo samt att klara av att genomföra resans program. Meddela alltid medtagande av eventuella hjälpmedel såsom rullator eller liknande. På bekräftelsen framförda önskemål kan ej garanteras.

Bussresor kan ofta vara svåra för rörelsehindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade efter svenska handikappnormer. Vi rekommenderar därför att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom vår reseledare/chaufför måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär.

 

Klagomål som ej framförs till reseledaren under resan beaktas ej i efterhand.

Programpunkter kan komma att kastas om, detta meddelas i så fall vid avresa.

Om ändring av hotell sker meddelas resenärer per brev innan avresa.

Vi reserverar oss för prisändringar utanför vår kontroll samt eventuella tryckfel.

Larssons Resor AB har ställt av Kammarkollegiet föreskriven resegaranti.

 

Om du måste avboka din resa  

Avbokning skall ske under våra öppettider:

Måndag t.o.m. torsdag 9-17

Fredag 9-15

Lördag och söndag stängt

-Öppet köp gäller till 45 arbetsdagar före avresan. Du får då tillbaka hela det inbetalade beloppet, dock ej den del av resans pris som avser eventuell evenemangsbiljett och flygbiljett.

-vid avbeställning senare än 45 arbetsdagar men tidigare än 25 arbetsdagar före avresan återbetalas 60% av resans pris, dock ej kostnad för eventuell evenemangsbiljett och flygbiljett.

-vid avbeställning senare än 25 arbetsdagar men tidigare än 15 arbetsdagar före avresan återbetalas 40% av resans pris dock ej kostnad för eventuell evenemangsbiljett och flygbiljett.

-vid avbeställning senare 15 arbetsdagar före avresan sker ingen återbetalning. Vi sänder hem avbokningsbesked med de uppgifter ert försäkringsbolag behöver för eventuell utbetalning från dem.

 

Gällande reseförsäkringar och avbeställningsskydd, vänligen kontakta ert försäkringsbolag.

 

Om avbeställningsskydd är tecknat genom försäkringsbolag, kortföretag etc. debiteras kostnaderna enligt ovan och resenären har att själv kräva sitt försäkringsbolag/kortföretag på eventuell återbetalning.

 

Integritetspolicy

Larssons Resor är ansvarig för hanteringen av personuppgifterna.

Peter Bärlin är kontaktperson och incidentansvarig.

 

Vad är personuppgifter

Personuppgifter är all information som direkt, eller indirekt tillsammans med andra uppgifter, kan kopplas till en levande fysisk person. Det innebär att vitt skilda uppgifter som t.ex. namn och kontaktuppgifter, IP-adresser, tävlingsbidrag, gjorda val och beteenden utgör personuppgifter. Tekniska uppgifter - användning av webbplatsen, i form av bl.a. vilka undersidor som besökts, webbläsarinställningar, klockslag samt ip-adresser. Frivilliga aktiviteter såsom tävlingar, och enkäter.

 

Vi sparar uppgifter i vårt kundregister

Kundregister- här sparar vi namn, telefon, adress, mailadress och bokade resor. Uppgifterna från kundregistret används för att skicka ut resekatalogen, erbjudanden och skicka ut presentkort när bonusnivåer har uppnåtts.

De uppgifter vi samlar in inför en resa sparas inte i vårt kundregister. Det innebär att du som resenär alltid måste meddela eventuella avvikelser som tex glutenintolerans, gångsvårigheter eller annat.

Vi skickar namnen på resenärer till de hotell som de ska besöka och rederier ska alltid ha födelsedatum på alla passagerare det sparas heller inte i kundregistret.

Eftersom många av våra kunder återkommer med långtids mellanrum så har vi valt att spara personuppgifter i 10 år. Vi skickar ut katalog till alla som har varit aktiva kunder under de senaste 7 åren.

 

Nyhetsbrev

Vi skickar endast nyhetsbrev till de som aktivt samtyckt till det på förhand. I varje nyhetsbrev som vi skickar ut finns det alltid en beskrivning hur kunden gör för att raderas ur vårt register. Vi har uppdaterat system med hög säkerhet i förhållande till hur känsliga uppgifter vi hanterar. Larssons Resor har skrivit Biträdesavtal med de företag som hjälper med IT och därigenom får tillgång till våra databaser.

 

Rättigheter

Som användare av Larssons Resors webbplats, larssonsresor.se, har du rätt till att kräva insyn i behandlingen av personuppgifter. Du kan också kräva korrigeringar, begränsningar eller borttagande av personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen.

När behandlingen av personuppgifter är baserad på samtycke, kan du närsomhelst ta samtycket tillbaka.

Om du tror att Larssons Resor inte har uppfyllt dina rättigheter enligt personuppgiftslagen, har du rätt att överklaga till den aktuella tillsynsmyndigheten. Detta görs genom att skicka ett klagomål till Datainspektionen.

 

Mer om laglig grund för Larssons Resors behandling av personuppgifter

Larssons Resors behandlar personuppgifter enligt lag, vilket innebär att vi har laglig grund för vår behandling av personuppgifter. Vilken eller vilka lagliga grunder vi har beror på vilken typ av behandling det rör sig om. Om du vill veta mer om vilka lagliga grunder som kan vara aktuella, klicka här:

 

Dataskyddsförordningen

 

 

Vi använder cookies